Friday, January 3, 2014

Musim Penyakit Eh ??


Salam Jumaat & Salam 1 Malaysia.

Pembukaan kata yang sangat patriotik dari aku, dengan suara serak.
Bak burung gagak yang memekak. huhu. sadis betullah.
Sudahlah sadis, sardin pulak ! huhu. tak adelah. Sardin aku suka makan.

Kes sakit tekak aku ni, ade siapa-siapa tolong nak settle kan tak?
Simtom-simtom gejala sakit tekak melanda diriku. Insan yang lemah ini.
Tekak menjadi perit dan terasa kering walaupun minum air banyak.
Fasa kedua mula menyerang, sakit tekak sampai tak boleh tidur.
Perggh !! perit yang amat. tak boleh tidur nyenyak memalam.
Bangun dengan muka letih dan bengang. Sampai aku jadi bangang pulak. hehe
Then kerana tak cukup rehat, virus itu pun suka serang aku.
Doctor selalu cakap ' u need more rest '

Selsema boleh menyumbang kenaikan trafik virus yang degil tu.
Virus-virus itu, akan tersumbat di hidung lalu ke tekak then korang akan sakt tekak dan potensi untuk batuk adalah 99%
(dah macam iklan pembasmi kuman pulak. hee. jangan marah hah)
Sila hadapi dengan senyuman ok? hehee (nampak gigi ronggak)
Tadi aku sempat naik train dan heli untuk blogwalking =)

Petua-petua yang selalu diaorang advise :
1# Makan eskrim Vanilla. Coklat dan sengkatan tak boleh.
2# Campurkan kisap dengan sedikit perahan limau (selawat)
3# Air suam + Madu + Halia = penawar. hehe

Tapi aku suka part no #1
tak sabar nak balik, beli eskrim vanilla. Beli banyak-banyak.
Makan sampai kebas tekak. Baru mujarab. Ini SERIOS tau!

Nak baik cepat, sila ikut pantang-larang cop SIRIM yang ditetapkan.
#1 jangan makan benda berminyak/ bergoreng.
#2 kadang-kadang makan pedas membantu mengeluarkan lendir hingus perosak hidung.
Tapi kalau orang sakit tekak tak digalakan makan yang pedas-pedas. Menyebakan tekak korang meradang dan menendang hendak keluar.
#3 Jangan minum ais ye anak-anak. (eskrim vanilla tak pe)


* maaf yang mane aku tak sempat nak terjah mengomel kat vlog korang, kesihatan tak mengizinkan *
Tapi yang suka comment vlog tak pemes ni, hambo ucapkan vanakam. Thanks xoxo **


No comments:

Post a Comment