Tuesday, November 12, 2013

Puasa Sunat Asyura Dalam Bulan Muharram

Assalammualaikum & Selamat Petang Sahabat =)

Dari tadi aku dok 'Blogwalking' & selongkar dapur entry bloggers. Alhamdulillah~ Syukran Ya Allah. Aku terjumpa entry 'Puasa Sunat Asyura'

Puas berjalan-jalan di alam maya + pak cik google yang baik hati. Memudahkan aku mencari sedikit ilmu untuk aku kongsikan. Apsal rasa macam penceramah tak berapa nak motivasi ni??


Apa itu Puasa Sunat Asyura?

Hari Asyura merupakan salah satu hari yang diraikan oleh umat Islam. Asyura berasal daripada perkataan Arab asyara yang bermaksud sepuluh. Ini disebabkan hari Asyura adalah hari yang kesepuluh di dalam kalendar Islam iaitu pada 10 Muharram.
Mengikut masyarakat Islam, hari Asyura telah menyaksikan banyak sejarah besar dan keajaiban berlaku ke atas para nabi. Disebabkan itu, masyarakat Islam menghormati hari tersebut seperti juga yang diamalkan oleh Muhammad s.a.w.



glamorousbybellaluna.blogspot.com
'' jom berPUASA ! ''


glamorousbybellaluna.blogspot.com
'' 9 ~ 11 Muharram "


Insyallah aku pilih untuk berPUASA pada 9 MUHARRAM & 10 MUHARRAM. Mana yang terlepas untuk berpuasa esok. Boleh bermula pada 10 MUHARRAM & 11 MUHARRAM. Sunat untuk berpuasa sebelum ataupun selepas 10 MUHARRAM. Ini bagi membezakan cara kita berpuasa dengan Yahudi berpuasa. Untuk pengetahuan u'olls, orang Yahudi ada melakukan amalan berpuasa pada 10 MUHARRAM. Nak tahu lebih lanjut boleh klik  SINI



9 MUHARRAM

10 MUHARRAM






Dulu, time zaman persekolah. Ustaz & Ustazah yang akan ingatkan aku pasal Puasa-puasa Sunat. Slot-slot ceramah & peristiwa. Now, sibuk dengan amalan ibadah yang lain (bekerja & belajar). Aku rasa sudah kita mungkin semakin lupa, maybe tak ada siapa yang ingatkan kita.
 




Aku tak sempat nak selongkar pasal ni banyak sangat. Nak tulis panjang-panjang takut menimbulkan fitnah. Lagi elok aku membunuh dari memfitnah, bagi info yang salah.

Sahabat sekalian! boleh la review dari blogger " anem arname "

Sesiapa yang berhajatkan, hendak menunaikan Solat Sunat Asyura. Boleh terjah blog NI


In Sya Allah ~ semoga hal yang baik dapat dikongsi dan memberi manfaat untuk kita bersama.

10 Muharram~ kebiasaannya ada Bubur Asyura. Kalau orang JOHO pangil Bubur Lambok.


* Thanks for Reading & Selamat Beramal *



No comments:

Post a Comment